ماکت شهید یوسف کلاهدوز

شهید یوسف کلاهدوز

قائم مقام کل سپاه پاسداران
مشارکت در تشکیل سپاه پاسداران
راه اندازی واحدهای اموزشی سپاه
شهید کلاهدوز در ۷ مهر ۱۳۶۰ هنگامی که از عملیات غرور آفرین ثامن الائمه( ع) برمی گشت بهمراه تعدادی از فرماندهان( جهان آرا، فکوری، فلاحی و نامجوی) که قصد ارائه گزارش خدمت امام( ره) را داشتند، در منطقه کهریزک و در نزدیکی تهران براثر سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ شهید شد.

شناسه اثر : 4011238

بیوگرافی شهید یوسف کلاهدوز

یوسف کلاهدوز، زاده ی روز اول دی ۱۳۲۵ در شهرستان« قوچان» می باشد. پدر و مادر او از هیچ کوششی در تربیت و پرورش فرزندشان کوتاهی نکردند. تربیت و هوشمندی او در طول دوران تحصیل، بگونه ای بود که باعث توجه معلمین و مسؤولین آن مدارس شد.

تحصیلات شهید یوسف کلاهدوز

سردار رشید اسلام شهید یوسف کلاهدوز
 

یوسف کلاهدوز توانست به مجموعه آگاهی های علمی و معلومات مذهبی اش در مقطع دبیرستان بیفزاید. او با احکام اسلام، از طریق مطالعه کتب مذهبی آشنایی کاملی پیدا کرد. این مطالعات باعث شد تا وی کتابخانه ای را با همیاری دوستانش در دبیرستان، تأسیس نماید و جوانان علاقه مند به مطالعه را گرد هم آورد. یوسف سعی در گسترش هرچه بیشتر فرهنگ اسلام در محیط زندگی داشت.

از این رو شهید یوسف کلاهدوز پیشنهاد داد که نماز جماعت را در محیط دبیرستان برگزار کنند که دیگران از پیشنهادش استقبال خوبی کردند. شهید کلاهدوز، صرفا مطالعه نمیکرد، بلکه سعی در انتقال آموخته ها و خصلت های نیکوی خود به دیگران بود. او خصوصیاتی همچون ایثار و فداکاری و از خود گذشتگی را در سنین جوانی، به دیگران یاد می داد و رفتار و حرکاتش برای همگان، سرمشق و الگو بود.

وقتی که شهید یوسف کلاهدوز، تحصیلات دبیرستانی خود را تمام کرد به دانشکده افسری رفت، با این که ارتش آن زمان برای افراد مذهبی، مناسب نبود. او این لباس را با اهداف خاصی انتخاب کرد و در ظاهر، خود را معتقد به رژیم شاه نشان می داد اما در عمل، اصول و ارزش های اسلامی را ترویج میداد و افراد دارای رگه های مذهبی را به تشکل های اسلامی و مبارز پیرو خط امام پیوند می داد تا بتوانند از این راه به مبارزاتشان وسعت ببخشند و بر پیکره حاکمیت آن زمان ، ضربات اساسی را وارد نمایند.

علایق شهید یوسف کلاهدوز

شهید یوسف کلاهدوز به مطالعه علاقه بسیاری داشت و بیشتر اوقات فراغتش را به ورزش، نقاشی و مطالعه اختصاص میداد. او دوست داشت که داستان و رمان، مطالعه کند و همچنین علاقه وافری به داستان های« جلال آل احمد» و همسرش« سیمین دانشور» داشت. همچنین او بخاطر علاقه ای که به کتاب های مذهبی داشت؛ توانست به کمک دوستانش، کتابخانه ای در دبیرستان تاسیس کند و جوانان علاقمند به مطالعه را گرد هم آورد.

علت اهمیت این اقدام شهید یوسف کلاهدوز، چنین بود که ماموران رژیم پهلوی در آن دوره در اشاعه فرهنگ اسلامی مانع تراشی می کردند. کلاهدوز با وجود این اقدامات، وقتی که مدرک دیپلم خود را گرفت وارد دانشکده افسری شد و در لشکر شیراز به مدت هفت سال خدمت کرد و در جهت تحقیق و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، اقداماتی را انجام داد.

اقدامات شهید یوسف کلاهدوز

شهید یوسف کلاهدوز، پس از وقوع انقلاب، اقداماتی انجام داد که از آن ها می توان به مشارکت در تشکیل سپاه پاسداران و راه اندازی واحدهای اموزشی سپاه اشاره کرد. همچنین وی نقش بسزایی در تدوین اساسنامه این نهاد داشت. آخرین مسئولیتی که به وی سپرده شده بود، قائم مقامی فرمانده کل سپاه پاسداران بود. او نیز اعضای شورای عالی دفاع به شمار می رفت.

همکاری برای تشکیل سپاه پاسداران

شهید یوسف کلاهدوز در ادامه فعالیت های جهادی خود، نه تنها اجازه نداد که ارتش، منحل شود بلکه به همراهی چند نفر از نیروهای متعهد، تشکیلاتی را ایجاد کرد که به آن« پاسداران انقلاب» می گفتند. هنگامی که سپاه به امر امام خمینی( ره) به صورت منظم بعنوان یک نهاد ایجاد شد؛ کلاهدوز، اولین کسی بود که با میل و رغبت خود، عضو سپاه شد و تبدیل به یکی از اعضای شورای عالی سپاه شد. یکی از محورها و بنیانگذاران سپاه، شهید یوسف کلاهدوز بود که از طرف نماینده شورای انقلاب به امر اموزش پرداخت و در نتیجه فعالیت های چشمگیرش، به عنوان قائم مقام فرمانده سپاه انتخاب شد.

او توانست سپاه را در مقابل تمامی توطئه های داخلی و خارجی حفظ کند و پس از مدتی ارتش و سپاه برای حفظ امنیت و تحقق اهداف نظام اسلامی، فعالیت کردند. کلاهدوز، همیشه با ارتش در ارتباط بود و به برگزاری جلسات متعدد با افراد رده بالای ارتش و سپاه پرداخت و تأثیر به سزایی در نزدیک شدن این ۲ نهاد داشت.

عقیده و باور شهید کلاهدوز چنین بود که سپاه باید دارای نیروی منظم زمینی و هوایی باشد و بر همین اساس توانست طرح تشکیل یگان هوایی را با کمک افراد متخصص و متعهد در سپاه، تهیه کند. سرانجام شهید کلاهدوز که در حفظ نیروهای معتقد به امام خمینی در ارتش، نقش بسزایی داشت؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی با موافقت سرلشگر قرنی، از ارتش وارد سپاه شد و در جهت تشکیل و سازمان دهی سپاه پاسداران خدمات بسیاری انجام داد.

ویژگی های اخلاقی شهید یوسف کلاهدوز

شهید یوسف کلاهدوز، اهل افراط و تفریط نبود. او کاملاً حساب شده و سنجیده برخورد میکرد. او در تمام زمینه ها عملکرد فعالی داشت و کنجکاو و نمونه بود. از دیگر خصوصیات این شهید می توان به راستی، درستی و صداقت در کارهایش اشاره کرد. عقیده ی بسیاری از دوستان و همرزمان شهید یوسف کلاهدوز، چنین بود که او عصاره و خلاصه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و مجموع ویژگی های انقلاب برای یک سپاهی و یک پاسدار اسلام را داشت. او هیچ علاقه ای به تظاهر و خودنمایی نداشت و در تلاش بود که وظایف اجتماعی، اعتقادی و مذهبی را انجام دهد و تنها بدون ریا و برای رضای خدا کارها را انجام میداد و همسایگانش به خاطر همین صفت حسنه اش متوجه نشدند که او قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است وتمامی اهل محل و همسایگان، حسرت می خوردند که چرا او را بهتر و بیشتر نشناخته اند.

شهید یوسف کلاهدوز، پایبندی خاصی به انجام فرمان های الهی داشت و همیشه آن ها را انجام میداد. اودر محیط خانواده آرام و متین و دوستداشتنی بود. در زمان انجام کارهایش بسیار جدی بود و احساس مسئولیت می کرد. از دیگر خصوصیات او می توان به مردم دار، خوش فکر ، مؤدب و پاکیزه اشاره کرد. درگذشت یوسف کلاهدوز شهید کلاهدوز در ۷ مهر ۱۳۶۰ هنگامی که از عملیات غرور آفرین ثامن الائمه( ع) برمی گشت بهمراه تعدادی از فرماندهان( جهان آرا، فکوری، فلاحی و نامجوی) که قصد ارائه گزارش خدمت امام( ره) را داشتند، در منطقه کهریزک و در نزدیکی تهران براثر سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ شهید شد.

نشانی مزار شهید یوسف کلاهدوز

بهشت زهرا( س)/ گـلزار شهدا/ قطعه:۲۴/ ردیف:۶۹/ شماره:۲۵

توضیحات تکمیلی

وزن

0.560 kg

ابعاد

0.5 ×64 × 160 cm

جنس چاپ

استیکر مات / استیکر براق

جنس ماکت

چاپ استیکر بر روی کارتن پلاست 5میل

نگهدارنده ماکت

میله استیل و پایه شیشه ای

بسته بندی

نایلون حبابدار

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماکت شهید یوسف کلاهدوز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماکت شهید یوسف کلاهدوز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *