گزارش تصویری نمایشگاه ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس

ماکت نفر بر زرهی نیمه شنی شناور

نفر بر زرهی با قدرت مانور مناسب و داشتن سرعت کافی برای جابه جایی نفرات و با قابلیت عبور از مناطق دشوار باتلاقی رملی و برف خیز، کسب رتبه نخست جشنواره خوارزمی در سال ۱۳۶۸ در بخش ابتکار و تحقیقات (به همراه خودرو زرهی موشک انداز ضد تانک طرح شهید اعتباری)

ماکت پل خیبر

ماکت پل خیبر بزرگترین پل شناور دنیا به طول ۱۴ کیلومتر بر روی هور، یک شاهکار مهندسی در نوع خود ، غرق نشدنی و با امکان تعمیر و یا تعویض آسان و سریع قطعات در صورت حمله هوایی دشمن طراحی اولیه این پل توسط مهندسان جهاد انجام شد.

ماکت منحرف کننده موشک

برای مقابله با موشک های رادار گریز اگزوسه که فرانسه در اواخر جنگ به عراق تحویل داد، برای گم راه کردن رادار این موشک ها، صفحه های عمود بر هم فلزی ای ساخته شد که امواج فرستاده شده از طرف موشک را به سمت خود موشکها باز می تاباند و موشک در انتخاب هدف به اشتباه افتاده و به جای کشتی ها به این صفحات اصابت می کرد. این طرح خرید موشکهای اگزوسه از فرانسه توسط دیگر کشورها را به شدت کاهش داد.

ماکت سنگرسازی

ساخت سنگرهای با ایمنی بالا و متناسب با شرایط محیطی هر منطقه از ابتکارات و خلاقیت های مهندسین جهاد بود. سنگرهای کوچک که سریع ساخته می شد. قابل حمل و جابه جایی بود ، از مصالح بومی و موجود در منطقه برای آنها استفاده می شد.

ماکت پل بعثت

ساخته شده بر روی اروند برای حمایت از نیروهای محاصره شده ایرانی در فاو در عملیات والفجر۸ زیر آتش شدید دشمن و گرمای شدید ، آسیب ناپذیر و مقاوم در برابر حملات هوایی دشمن ، کاری ناشدنی که به برکت ایمان و اعتقاد نیروهای جهادی امکانپذیر شد. در ساخت این پل از لوله های سنگین با قطر ۶۵‬ اینچ استفاده شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *